Ahad, 22 Julai 2012

Bagaimana nak turunkan berat badan dan apakah rahsia disebaliknya?

Kenapa berat badan susah nak turun? Anda mungkin tiap-tiap hari bersenam atau diet dengan kurangkan pemakanan. Tapi berat asyik kekal pada berat yang sama dan saiz pinggang atau badan tak berubah langsung. Yang buat tambah tension, rasa macam badan tu makin kembang dan jadi lembik. Pada masa sama, makin banyak bersenam, selera makan makin bertambah dan nafsu untuk makan makanan bergoreng dan manis pun makin membuak. Walaupun kerap bersenam, tapi badan masih berasa letih dan lesu.

Kenapa jadi begitu ? 
Dalam usus kita, ada organ kecil yang berbentuk seperti jari yang dipanggil 'villi'. Fungsi villi ialah untuk menyerap nutrien dari makanan yang kita dicerna dan dihadamkan oleh perut. Jika kita makan makanan yang kurang sihat, villi akan menjadi rosak. Semakin banyak villi yang rosak, semakin susah dan sikit nutrien diserap oleh usus kita.

Unsur-unsur berikuti boleh merosakkan villi:

  • §  garam berlebihan 
  • §  penambah perisa
  • §  pengawet makanan
  • §  lemak tak sihat
  • §  gangguan stres
  • §  ubatan
  • §  dadah
  • §  alkohol

Apa berlaku jika badan tidak mendapat nutrien yang cukup ?
Selera dan nafsu makan akan bertambah. Badan kita akan lebih memilih makanan berlemak dan bergula kerana itulah sumber yang lebih mudah diserap oleh villi. Badan akan mudah berasa letih dan lesu kerana badan tidak mendapat khasiat cukup dan tidak seimbang. Disebabkan badan kita menyerap lebih banyak lemak dan gula, badan akan lebih banyak menyimpan daripada membakar lemak.

Rahsia penurunan berat yang berkesan ialah villi yang sihat !
Anda mungkin makan secara sihat; kawal gula, garam dan makanan bergoreng; makan buah dan sayuran segar; ambil pil multivitamin; senam banyak kali dalam seminggu. Tapi jika usus kita tak menyerap nutrisi dari makanan sihat & supplemen yang kita ambil, semuanya akan dibazirkan dan dibuang begitu sahaja. Karbohidrat ringkas (gula) adalah sumber makanan yang paling senang diserap oleh badan. Jika villi kita tidak sihat, sumber karbo ringkas itu yang akan lebih banyak diserap berbanding sumber nutrisi yang lain. Oleh itu jika kita nak turunkan berat badan dengan cepat, pastikan villi kita bersih dan sihat untuk memastikan usus kita dapat menyerap nutrien secara optimum.

Apa Yang Patut Anda Buat ?
Untuk membersih dan menyihatkan villi, kita disyorkan untuk lebih mengambil makanan berserat dan kaya asid lemak omega 3. Buahan, sayuran dan bijirin kaya dengan sumber serat. Manakalan ikan, minyak soya, minyak canola, walnut, bijian flaks pula kaya dengan asid lemak omega-3. Salah satu cara yang lebih mudah untuk membantu menyihatkan villi ialah dengan mengambil supplemen seperti Herbal Aloe Concentrate. Ia mengandungi ekstrak aloe yang kaya dengan enzim, vitamin, zat mineral dan asid amino yang membantu memperbaiki dan menyihatkan villi. Jika anda berminat untuk mencuba Herbal Aloe Concentrate, anda boleh PM saya di www.facebook.com/aziela.shahril atau SMS/whatapp saya di 012-9451784



# Kenyataan tentang Herbal Aloe Concentrate tidak dinilai oleh mana-mana Jabatan atau Kementerian Kesihatan. Produk tersebut tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah mana-mana penyakit.

#credittoherbalifeziedalle#


Tiada ulasan:

Catat Ulasan