Khamis, 6 Disember 2012

MAKANAN RINGAN vs MAKANAN BERKHASIAT

SALAM...
Petang ni nak share sikit pasal pemakanan seimbang. hehe..saya ni bukanlah pakar pemkanan pun , tapi saya   nak kongsi apa yang saya baca di internet. Apa yang anda paham dan kenal tentang pemakanan seimbang? Setahu saya, pemakanan seimbang adalah makanan yang mengandungi kandungan protein, serat (fiber), karbohidrat dalam kuantiti yang seimbang.

Okeyyy... lihat pada title nya pn pasal makanan kan..hehe... Makanan ringan tu apa lah pulak yerr??? Makanan yang ringan apabila di timbang ke ape yerrr???Okeyy... Nak taw tak, makanan ringan adalah makanan yang tidak memberikan kekenyangan yang berpanjangan kepada perut kita dan ianya tidak mengandungi nutrien2 penting yang diperlukan oleh tubuh badan kita. 

Selama ni kita makan jew kan makanan ringan yang berbagai-bagai jenis di pasaran sekarang ini. Cuba anda perhatilkan kandungan dalam makanan ringan yang anda selalu makan? adakah anda tahu nilai kalori yang terkandung dalam makanan ringan tersebut? mesti tak ramai yang amik peduli dengan semua itu kan!!!

 So start sekarang, tengok betul2 apa kandungan dalam makanan ringan tersebut atau kanak2 lebih suka panggil 'JAJAN'. Makanan ringan sangat tidak berkhasiat pada badan anda sebab ianya mengandungi banyak kandungan bahan2 perasa tambahan dan mengandungi kandungan garam yang sangat tinggi.


(Sumber: Google Images)
Ini antara contoh kalori dalam makanan ringan dan fastfood...

Banyak kan kalori nya...hehehe
start sekarang, kurangkan makan makanan ringan dan fastfood ini. lau boleh tak yah makan terus pun tak pe kan....


MAKANAN BERKHASIAT

sini admin kepilkan gambar makanan berkhasiat...
(Sumber: Google Images)



Makanan yang seimbang adalah makanan yang mengandungi semua elemen dalam piramid makanan. Jom audit pola pemakanan anda, adakah anda semua makan makanan yang sihat dan berkhasiat? 
Okeyy.. Admin share cerita pasal makanan setakat ni saje dalam entry kali ini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan